6 Eylül 2007 Perşembe

Koçluk ve Kariyer (1)

 

Son dönemde koçluk yapmak isteyen, kariyer koçu olmak isteyen okurlarımdan, öğrencilerimden sıkça mail ve telefon alıyorum. Yaz aylarını geride bırakıp yeni bir döneme heyecanla hazırlanırken bir süre bu konu üzerinde bilgilerimizi bir tazeleyelim diyorum.

Koçluk, bir insanın gelişmesine, yeni bir beceri, yetkinlik veya davranış öğrenmesine, kendisi için koyduğu hedeflere ulaşmasına, hedeflerini seçebilmesine veya bir problemini çözmesine destek olmaktır.

Koçluk, kişinin bulunduğu yerden olmak istediği yere ulaşmasını sağlayan yol gösterme sürecidir. Bir kişinin profesyonel ve kişisel başarısına, iş performansına, liderlik ve yönetim yetkinliklerine, bire bir çalışma yöntemiyle odaklanarak kurulan bir danışmanlık ilişkisidir. Bu ilişki danışan ve danışman koç arasındadır. İş, özel ve sosyal yaşam bir bütündür.

Koçlukta yaşamın bütünü ele alınır.

Genel olarak;

-Kişisel Yaşam Koçluğu

-Kariyer Koçluğu

-Kurumsal Koçluk

-Yönetici ve Lider Koçluğu

-Performans Koçluğu gibi bölümlere, uzmanlıklara ayrılır.

Fakat bir uygulama modeli olarak etkinliğini hızla artırması nedeni ile birçok alanda karşımıza çıkıyor.

-Lisan Koçu

-Doğum Koçu

-Sağlık Koçu

-Diyet Koçu

-Spritüel Koç vb. gibi.

Koçluk Nedir?

Koçluk; işiyle, özel ve sosyal yaşamıyla ilgili hedefler belirleyip, onlara kolayca ulaşabilmenin yöntemlerini/aşamalarını paylaşmak ve hayatını daha “mutlu”, daha “doyumlu”, daha “sağlıklı” ve daha “kaliteli” yaşamak isteyen, hayat hedeflerini sorgulamaya ve plan yapmayı hedeflemeyi sağlar.

Amaç danışanın kendi belirlediği hedefe, koçun desteğiyle ulaşması ve sorunlarının üstesinden tek başına gelmeyi öğrenmesidir.

Süreç boyunca danışan kendisini daha iyi tanır, potansiyelini keşfeder ve hatalarından ders alarak yetkinliklerini geliştirir.

Koçluk bu hizmeti alan danışanın, özel ve profesyonel yaşamda gelişiminin sağlanmasını hedefleyen ve tümüyle güven ve gizlilik esasına dayanan bir süreçtir.

Koçluk hayatını başarılı ve mutlu yaşamak isteyen insanların, başarıyı hedefleyen kurumların kullandığı araçlardan biri haline gelmektedir. Kısa zamanda etkin sonuçlar alınabilmesi ve değişikliklerin gözle görünür şekilde ölçümlenebilmesi artışı hızlandırmaktadır.

Değerli bir söz

"Kimseye bir şey öğretemezsiniz; sadece cevabı kendi içinde bulmasına yardımcı olursunuz." Galileo

Değerli bir öneri

Yaşam yolculuğunda ne yapmak isterseniz isteyin, başlangıç noktası sizsiniz, kendiniz. Kendinizi herkesten daha iyi, daha çok tanımalısınız. Kendi yaşamınızın merkezinde iseniz, kim olduğunuzu biliyorsanız, ne istediğinizden eminseniz tek yapmanız gereken harekete geçmek.

Çok sevdiğim büyük hocam Doğan Cüceloğlu’nun web sitesini okurken aşağıda okuyacağınız satırlardan çok etkilendim. Paylaşıyorum;

“Ankara Atatürk Lisesi’nde edebiyat ve kompozisyon öğretmenim olan Cahit Okurer bir gün ne olmak istediğim sordu; mühendis olmak istediğimi söyledim. Bilim adamı olmak istemez misin, dedi. Onun etkisi altında İstanbul Üniversitesi Psikoloji Bölümü’ne yazıldım ve oradan mezun olduktan sonra ABD’de Illinois Üniversitesi’nde doktoramı yaptım. Uzmanlık alanım iletişim psikolojisidir.

Amerika’da doktora öğrencisiyken, benim gibi doktora öğrencisi olan Kaliforniya’da doğmuş büyümüş Emily ile tanıştım ve evlendim. On bir yıl süren evliliğimizde üç çocuğumuz oldu: Ayşen, Elif ve Timur.

Evlendiğimde ne kendimi tanıyormuşum, ne de evliliğin ne olduğunu. Silifke’de büyürken çevremde gördüğüm evlilik, koca, baba modelleriyle Kaliforniya’da büyümüş feminist bir Amerikalı kıza kocalık yapmaya çalıştım. Sonuç: hem ben çok ıstırap çektim hem de Emily’e acı çektirdim. Benim şimdi yüreğimi en çok yakan çocuklarıma verdiğim acılar. Onlardan dört yıl ayrı yaşadım.

Yaşadığım acılar her şeyi bilmediğimi, öğrenmem gereken çok şey olduğunu gösterdi ve yalnız bilgi yönünden değil, insan olarak gelişmem gerektiğine ikna oldum.”

Tüm seminerlerimde ve kişisel paylaşımlarımda başlangıç sorularım şunlardır:

-Siz kim olduğunuz biliyor musunuz?

-Yaşamdan ne istiyorsunuz?

-Sizi ne/ler mutlu eder?

-Yaşamda ki hangi rolünüz ile OSCAR heykelini kazanmak istersiniz?

-Ödülünüzü kimin elinden almak istersiniz?

Şimdi bu soruları size soruyorum, yanıtlayın ve eğer isterseniz benimle de paylaşın.

Sevgilerimle, huzurlu, sağlıklı, keyifli bir yaşam ve değerli “kazanım”lar diliyorum.

Yazar Hakkında :

Yasemin Sungur Kimdir?

Yasemin Sungur hayalperest, sohbetçi, keşifçi, işine duygularını karıştırır. Proje üretir. İştigal konusu insan. Kelimelerin peşinde koşar. Bilgi, İletişim, Pazarlama, Marka, Yetenek, Eğitim, Değişim, Kariyer, Deneyim ve Paylaşım kelimelerine hayran; görünce dayanamaz. Yemek reçetelerini okumaya bayılır, yapmayı ve yemeyi de sever. İstanbul hayranı. Doğadan alır enerjisini ve örneklerini. Okur, yazar, fotoğraf çeker. Paylaşmak ister ve paylaşır.

yasemin@yaseminsungur.com

 

Hiç yorum yok: